T6025 - Ny teleskoplæsser i 6 m-klassen.

12.11.2024

En allrounder med mange forskellige anvendelsesmuligheder.

Teleskoplæsser T6025 fra Weidemann imponerer med sin store manøvredygtighed og stabilitet. Maskinen har mange forskellige anvendelsesmuligheder og kan dermed udstyres målrettet til arbejdsopgaverne i forskellige brancher, f.eks. landbruget, energisektoren, hesteopdræt, kommunalt arbejde, erhverv og industri. Særligt i fjerkræssektoren er teleskoplæsseren fremragende egnet til arbejdet i stalden. Dette opnås ved de daglige arbejdsopgaver med løftehøjden på op til 6 m og en nyttelast på 2,5 ton foruden maskinens store trækkraft.

Naturligvis har T6025 også det velafprøvede førerassistentsystem vls (Vertical Lift System), der letter arbejdet for føreren i forbindelse med løftning eller sænkning af laster, idet det delvist automatiseret hjælper til med at køre teleskoparmen ud og ind igen under sænkning. Derved opnås en hurtig og flydende arbejdsmåde og en fremragende stabilitet, da lasten ikke når ind i overbelastningsområdet. Til læsse- og stablearbejder har vls-systemet desuden en særlig skovl- og stablefunktion samt en manuel funktion, der er fordelagtig ved skubbearbejde. Her kan alle læsseanlæggets og teleskoparmens bevægelser betjenes uafhængigt af hinanden.

Den store fordel ved den kompakte teleskoplæsser er, at maskinen kan passere gennem gennemkørsler på under 2 m. Dette er optimalt i forbindelse med arbejde i stalde eller indendørs rum af en hvilken som helst slags, og dermed kan der nemt udføres en lang række stable- og læsseopgaver. Den nye T6025 tilbyder kunden mange nye funktioner og ekstraudstyr, der gør det muligt at konfigurere maskinen individuelt efter behov. 

Weidemann Teleskoplader T6025 mit Greifschaufel auf einem landwirtschaftlichen Betrieb im Einsatz

Oversigt over de nye funktioner på T6025:

  • Alt efter anvendelsesformålet kan man vælge mellem to forskellige Perkins-motorvarianter, der opfylder det aktuelle emissionstrin V. Ved samtlige motorer anvendes der en automatisk regenererende efterbehandling af udstødningsgas med DPF og DOC. I standardversionen har teleskoplæsseren allerede imponerende 45 kW/61 hk, en tophastighed på 20 km/t og en arbejdshydraulik på 75 l/min. Ved 55 kW/75 hk-varianten til professionel brug kan der vælges mellem hastigheder op til 25 og op til 35 km/t.
  • Det integrerede elektronisk regulerede køredrev ecDrive (Electronic Controlled Drive) giver med sine tre forskellige køretilstande mulighed for at køre med læsseren efter behovet: Auto-tilstanden giver den velkendte 100 % ydelse. I Eco-tilstanden køres der med reduceret motoromdrejningstal, så der både kan opnå en reduktion af støjen og en brændstofbesparelse. Når der anvendes redskaber, kan man desuden vælge M-Drive-tilstanden (motoromdrejningstal via håndgas). Denne tilstand er ideelt egnet til komfortabelt arbejde med redskaber, f.eks. et strøelsesapparat. Derudover er den fordelagtig i forbindelse med materialehåndtering med korte afstande (Y-læssecyklus), f.eks. ved læsning af korn eller tømning af siloen.
  • Foruden den kendte firehjulsstyring fås der nu efter ønske to yderligere styremåder – forakselstyring og krabbestyring. Med firehjulsstyringen er maskinen meget manøvredygtighed og kraftfuld, når pladsen er trang. Forakselstyringen sørger for sikker kørsel, også ved høje hastigheder. Krabbestyringen gør det muligt at navigere yderst præcist.
  • Kabinens konstruktion giver et fremragende overblik over redskabet, det umiddelbare arbejdsområde og omgivelserne omkring maskinen. Den store buede forrude med tagudsnit, sideruden i højre side, der går langt ned, og den høje siddeposition kombineret med den skrånende motorhjelm giver et optimalt udsyn. Vinduesviskere på for-, bag- og tagrude fås som standard. Alle disse kendetegn garanterer sikkerheden, når maskinen anvendes.
Weidemann Teleskoplader T6025 mit Greifschaufel im Studio
  • Interiøret i T6025 indbefatter et farveorienteret betjeningskoncept samt multifunktions-joysticket, der allerede er en veletableret hos Weidemann. En nyhed er derudover et overskueligt display inden for førerens synsfelt samt diagnose- og analysesystemet EpuipInspector, der hurtigt og pålideligt kan analysere funktioner såsom kørefunktionen, teleskopfunktionen eller funktionen på 3. styrekreds. Konkrete kodemeddelelser i displayet gør omgående føreren opmærksom på mulige fejl, så han kan reagere hurtigt.
  • Komfortkabinen sørger for fremragende pladsforhold for føreren. Føreren kan entre maskinens kabine med et enkelt skridt. Det skyldes den lave konstruktion, det store skridsikre trinområde og holdegrebet, der er nemt at nå. Dette øger førerens sikkerhed ved ind- og udstigning. De ergonomisk placerede betjeningselementer i kabinen gør det muligt at arbejde komfortabelt og koncentreret. Arbejdsklimaet forbedres ved hjælp af et nyt og mere effektivt varme- og ventilationsanlæg med blæser, frisklufttilførsel og luftdyser, der er placeret hensigtsmæssigt.
  • Læsseanlægget kan udstyres målrettet til de forskellige anvendelser og kan efter ønske leveres med følgende funktioner: En læssearmsdæmpning forhindrer, at maskinen gynger og sørger for komfortabel kørsel på vejen. Skovltilbageføringsautomatikken er en fordel ved tilbagevendende stable- og læssepositioner. Betjeningselementet til skovltilbageføringsautomatikken er anbragt ergonomisk på joysticket, og tipcylinderens position gemmes med et enkelt tryk på en knap. Ved den næste læssecyklus går redskabet tilbage til nøjagtigt samme position. Øget komfort, præcision og hurtighed for operatøren ved gentagne arbejdsprocesser som f.eks. stabling eller påfyldning af beholdere med fast højde eller sider.
  • Skovlvibrationsfunktionenen gør det nemmere at tippe styrtegods ud, der tit bliver siddende på skovlen. Ved et tryk på en knap aktiveres vibrationsfunktionen, hvor skovlen automatisk bevæges frem og tilbage flere gange. Med tipcylinderspærren, der ligeledes fås som ekstraudstyr, kan tunge materialer transporteres sikkert og komfortabelt, f.eks. med en læssekrog.
  • Nydesignet af Weidemanns T6025 rundes af med en dynamisk markant linjeføring af motorhjelmen og kabinen.